Digital Opgave 1a

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

(løsning af hverdagsproblem ved logisk tænkning og ved anvendelse af slutte - og bryde kontakter)

Systembeskrivelse

I en kælder er der placeret en bankboks. Direktøren, som har kontor i stueetagen, ønsker at etablere en alarm, så han kan overvåge bankboksen.

Alarmklokken for bankboksen skal kontrolleres af 4 kontakter: A, B, C og D. Kontakterne virker således:

  • Kontakt A aktiveres (slutter 5 [V], som også kaldes ”1” eller ”høj”), når kælderdøren lukkes.
  • Kontakt B aktiveres (”1”), når boksdøren lukkes.
  • Kontakt C er en vægkontakt i boksen, som aktiveres (”1”) ved tryk.
  • Kontakt D er en vægkontakt på direktørens kontor, som aktiveres (”1”) ved tryk.

Alarmklokken aktiveres ved 5 (V), som kaldes ”1” eller høj, dette skal ske, når en af følgende situationer opstår:

  1. Boksdøren og kælderdøren er begge åbne.
    Går man ned til boksen, skal kælderdøren lukkes før boksdøren åbnes og modsat når man forlader boksen.
  2. Boksdøren er lukket, og kontakten i boksen er nedtrykket.
    Hvis man bliver låst inde i boksen skal man kunne tilkalde hjælp.
  3. Boksdøren er åben, og kontakten i direktørens kontor er nedtrykket.
    Direktøren kan kontrollere om boksdøren er lukket.

Opgave

Opgaven løses med ledningsforbindelse af de nævnte kontakter ved hjælp af ren logisk tænkning, efter følgende rækkefølge:

Teoridel

  1. Tegn en skitse over systemet (lokaler og kontaktplaceringer), for bedre at kunne overskue det.
  2. Tegn, ved logisk tankegang, et kontaktkredsløb for systemet. Ved alle kontakter må der anvendes både slutte- (danner forbindelse ved aktivering) og brydekontakter (afbryder forbindelsen ved aktivering). Kontakterne tegnes i ikke aktiveret tilstand.
    Der må gerne anvendes flere af samme funktion - f.x. flere sluttekontakter i A
    Kredsløbet forsynes med 5 volt og som alarm anvendes en lysdiode med en formodstand på 330 Ω.
  3. Kan kredsløbet reduceres (kan man spare kontakter)?

Praktikdel

  1. Opbyg kredsløbet på fumlebræt. Her kan anvendes trykkontakt/ringetryk, som er enpolede og vippekontakt, som både kan være en - eller topolede.
  2. Afprøv kredsløbet.

Videre forløb

I opgave 1b vil vi gennemgå en procedure for at løse denne type opgaver med gate, som er komponenterne i digitalteknik.

Digitale Opgaver
Kombinatorisk Logik Opgave 1a - Opgave 1b - Opgave 2 - Opgave 3 - Opgave 4 - Opgave 5 - Opgave 6 - Opgave 7 - Opgave 8 - Opgave 9 - Opgave 10
Sekvensiel Logik Opgave 11 - Opgave 12 - Opgave 13 - Opgave 14
Analoge Opgaver
Modstande og Ohms lov Modstands Opgave 1 - Modstands Opgave 2 - Modstands Opgave 3 - Modstands Opgave 4 - Modstands Opgave 5 - Modstands Opgave 6 - Modstands Opgave 7 - Modstands Opgave 8 - Modstands Opgave 9 - Modstands Opgave 10
Kondensator og Spole Kondensator opgaver 1 - Kondensator DC opgave 1 - Kondensator AC opgave 1 - Spolen 1 - Seriekobling og parallelkobling - Spolen 2 - Beregning af spoleværdier (selvinduktionen) - Spolen 3 - Tidskonstant for RL-led - Spolen 4 - Beregning af induktiv-reaktansen
Operationsforstærker Opamp Opgave 1 - Opamp Opgave 2 - Opamp Opgave 3
Diverse Opgaver Opgaver Diagram - Opgaver Transformator - Transistor opgave - Zenerdiode Opgave 1
Programmerings Opgaver
Arduino Arduino Blink - Arduino Opgave 01 - Blink - Arduino Button - Analog Out - Arduino StateChangeDetection - Arduino termometer - Arduino termostat - Arduino udgangsforstærkning
PIC PIC Opgave 1 - Blink - PIC Opgave 2 - Gates - PIC Opgave 3 - Udvidet blink - PIC Opgave 4 - Kombinatorik - PIC Opgave 5 - Flip-flops - PIC Opgave 6 - Løbelys - PIC Opgave 6a - kontakt - PIC Opgave 7 - Udvidet løbelys - PIC Opgave 8 - Sekventielle kredsløb - PIC Opgave 9 - Multivibratorer - PIC Opgave 10 - Samtidighed - PIC Opgave 11 - Tastatur - PIC Opgave 12 - Display - PIC Opgave 13 - A-D converter - PIC Opgave 14 - Interrupt - PIC Opgave 15 - Seriel komm - PIC Opgave 16 - Lyskryds - PIC Opgave 17 - Tyverialarm
PIC Opgave Løsninger PIC Opg 1 Løsning - PIC Opg 2 Løsning - PIC Opg 3 Løsning - PIC Opg 4 Løsning - PIC Opg 5 Løsning