HEX-fil

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

En HEX-fil bruges til at gemme maskinkoden der skal læses over i PIC-en ved hjælp af en PIC-brænder.

HEX-filen dannes ved at et program skrevet i JAL, assembler eller et andet sprog bliver oversat til maskinkoder.

Maskinkoderne angives som hexadecimale tal efter Intel-Hex formatet, hvor der angives på en linie hvor mange bytes der er, hvilken adresse koden skal ligge på, hvilken type det er, selve de koder der skal brændes, og endelig en check-sum på linien.

Et eksempel på indholdet i en Hex kunne være:

:020000040000FA
:100000000508A2000708A3002428A701A8011B28AF
:1000100083120313A130A0007B30A1000A128A11C1
:10002000A10B0E280A128A11A00B0C280000000058
:10003000A70A0319A80A27082502A00028082602F3
:100040002004031D082808008316910183129F01D4
:1000500083169F010730831299008316850187015B
:1000600085158312A401851D3A280530A500A60137
:1000700005203E280130A500A60105208312A40A10
:100080002408A200220885002408A3002308870072
:02009000332813
:02400E00C433B9
:00000001FF


Programmering
Programmeringsbegreber Initialisering - Sekvens - Algoritme - Hexadecimal - Det Binære Talsystem - HEX-fil - ASCII - Interrupt - Events - Styresystem - Autocomplete - Selvstudie Programmering - Hour Of Code - Stepwise Improvement - Syntaks - Prog-links - Microcontroller - ChatGPT
Grundlæggende C C float - C double - C-løkker - Datatyper - Konstanter - Regnearter - Funktioner - Return - Returværdi - Rekursion - Semikolon
Variabel Typer boolean - byte - int - unsigned int - word - long - unsigned long - short - float - double - char - unsigned char - string - char array - String - object - Array - 2-dimensionelt Array - void
Program-klassikere Polling - State-machine - Trykknap - Forkant - Bagkant - Prel
Arduino Arduino til Programmering - C til Arduino - Programmering Shield - Arduino PC-software - Arduino Udviklingsmiljø - Arduino Pin Library - Funktion - Arduino Seriel - Arduino String - Arduino String Split - Arduino StateChangeDetection - setup() - loop() - Compilerdirektiver - Asynkron kommunikation - millis() - micros() - Scratch for Arduino - Send fra Arduino til Excel - [[]] - [[]]
Processing Grafik i Processing‎ - Keyboard i Processing - Mus i Processing‎ - Tid i Processing‎ - Draw() - Setup() - Tal Input til Processing - Syntaksfarvning - Kommunikation fra Arduino til Processing - Kommunikation fra Processing til Arduino
javaScript Javascript input‎ - Javascript output‎ - Javascript strukturer‎ - Javascript syntaks‎ - Tid i javaScript - Objekt‎ - AJAX
Serverprogrammering PHP - MySQL - Task Scheduler - WeMOS
PIC JAL - [[]]
Scratch for Arduino S4A Installation - S4A programmering - S4A undervisningsforløb - S4A begrænsninger
Program Dokumentation Algoritme - Flowchart - Pseudokode - Datastruktur - Dataabstraktion - Pulsplaner - Program-kommentar - Teori - Test - UML