Teori

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

Fra andre skrivegenrer som f.x. biologi har man et selvstændigt teoriafsnit der indeholder hvilken viden der ligger til grund for at opgaven kan laves.

I Elteknik har man ikke et selvstændigt teoriafsnit. I elteknik beskriver man teorien i forbindelse med at man anvender den, så man f.x. dokumenterer at man ved hvad det er man beregner. Et eksempel kunne være at man anvender en stepmotor, hvor man så starter med at beskrive princippet i en stepmotor, således at man kan komme frem til at beregne på den strøm der løber i viklingerne, og at man kan forklare hvorfor man har en diode til at tage transienterne, når man slukker for spolerne. Ligeledes skal man have teorien med, for at kunne dokumentere styringen af step-motoren.

Man skal altså redegøre for den baggrundsviden man har fremskaffet sig til projektet på de steder hvor det er relevant for forståelsen af projektet - den grundlæggende viden om modstande, kondensatorer, transistorer og lignende komponenter beskrives ikke, med mindre man anvender dem på en helt speciel måde, eller udnytter nogle sideeffekter ved komponenter, som f.x. den lineære temperaturdrift på en diodeovergang til at måle temperatur med.

Programmering
Programmeringsbegreber Initialisering - Sekvens - Algoritme - Hexadecimal - Det Binære Talsystem - HEX-fil - ASCII - Interrupt - Events - Styresystem - Autocomplete - Selvstudie Programmering - Hour Of Code - Stepwise Improvement - Syntaks - Prog-links - Microcontroller - ChatGPT
Grundlæggende C C float - C double - C-løkker - Datatyper - Konstanter - Regnearter - Funktioner - Return - Returværdi - Rekursion - Semikolon
Variabel Typer boolean - byte - int - unsigned int - word - long - unsigned long - short - float - double - char - unsigned char - string - char array - String - object - Array - 2-dimensionelt Array - void
Program-klassikere Polling - State-machine - Trykknap - Forkant - Bagkant - Prel
Arduino Arduino til Programmering - C til Arduino - Programmering Shield - Arduino PC-software - Arduino Udviklingsmiljø - Arduino Pin Library - Funktion - Arduino Seriel - Arduino String - Arduino String Split - Arduino StateChangeDetection - setup() - loop() - Compilerdirektiver - Asynkron kommunikation - millis() - micros() - Scratch for Arduino - Send fra Arduino til Excel - [[]] - [[]]
Processing Grafik i Processing‎ - Keyboard i Processing - Mus i Processing‎ - Tid i Processing‎ - Draw() - Setup() - Tal Input til Processing - Syntaksfarvning - Kommunikation fra Arduino til Processing - Kommunikation fra Processing til Arduino
javaScript Javascript input‎ - Javascript output‎ - Javascript strukturer‎ - Javascript syntaks‎ - Tid i javaScript - Objekt‎ - AJAX
Serverprogrammering PHP - MySQL - Task Scheduler - WeMOS
PIC JAL - [[]]
Scratch for Arduino S4A Installation - S4A programmering - S4A undervisningsforløb - S4A begrænsninger
Program Dokumentation Algoritme - Flowchart - Pseudokode - Datastruktur - Dataabstraktion - Pulsplaner - Program-kommentar - Teori - Test - UML