Teori
Fra andre skrivegenrer som f.x. biologi har man et selvstændigt teoriafsnit der indeholder hvilken viden der ligger til grund for at opgaven kan laves.
I Elteknik har man ikke et selvstændigt teoriafsnit. I elteknik beskriver man teorien i forbindelse med at man anvender den, så man f.x. dokumenterer at man ved hvad det er man beregner. Et eksempel kunne være at man anvender en stepmotor, hvor man så starter med at beskrive princippet i en stepmotor, således at man kan komme frem til at beregne på den strøm der løber i viklingerne, og at man kan forklare hvorfor man har en diode til at tage transienterne, når man slukker for spolerne. Ligeledes skal man have teorien med, for at kunne dokumentere styringen af step-motoren.
Man skal altså redegøre for den baggrundsviden man har fremskaffet sig til projektet på de steder hvor det er relevant for forståelsen af projektet - den grundlæggende viden om modstande, kondensatorer, transistorer og lignende komponenter beskrives ikke, med mindre man anvender dem på en helt speciel måde, eller udnytter nogle sideeffekter ved komponenter, som f.x. den lineære temperaturdrift på en diodeovergang til at måle temperatur med.