Programmeringsbegreber

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

Der findes en del begreber det kan være en fordel at have styr på når man skal programmere, specielt, hvis det er JAL man programmerer.

Syntaks

Syntaks er den måde noget skrives på i et programmeringssprog.

Hvis man afviger fra syntaksen, så kan programmet enten ikke afvikles (specielt hvis det er et fortolket sprog som javaScript eller PHP), eller også kan det ikke oversættes, hvis det er et compileret sprog som f.x. JAL, Pascal eller de fleste C-varianter.

JAL-syntaksen er meget lig den syntaks man finder i Pascal, men den er selvfølgelig tilpasset at det skal kunne afvikles i en PIC.

Talsystemer

Når man lagrer et tal i en computer i dag, så bliver det lagret i binært format altså som 1'er og 0'er, men de fleste maskiner i dag organiserer disse bits i klumper af 8, altså i bytes.

Når man skal skive et tal, så afhænger det noget af situationen hvordan man ønsker at skrive det.

Man kan komme ud for at det er praktisk at anvende det binære talsystem, altså hvis man kun skriver i 1'er og 0'er - det er mest hvis man skal præcisere hvordan et bit er placeret i f.x. en byte. I JAL kan man skrive binært på formen 0b_0101_0011

Man kan selvfølgelig også skrive tal på normal vis, det er ved hjælp af det decimale talsystem

Da en byte er organiseret som 8 bit, så har man fundet det praktisk at anvende et talsystem der er baseret på 16 i stedet på 10, således at hvert ciffer i det hexadecimale talsystem dækker netop 4 bit, så en byte kan skrives med to hexadecimale cifre.

Programmering
Programmeringsbegreber Initialisering - Sekvens - Algoritme - Hexadecimal - Det Binære Talsystem - HEX-fil - ASCII - Interrupt - Events - Styresystem - Autocomplete - Selvstudie Programmering - Hour Of Code - Stepwise Improvement - Syntaks - Prog-links - Microcontroller - ChatGPT
Grundlæggende C C float - C double - C-løkker - Datatyper - Konstanter - Regnearter - Funktioner - Return - Returværdi - Rekursion - Semikolon
Variabel Typer boolean - byte - int - unsigned int - word - long - unsigned long - short - float - double - char - unsigned char - string - char array - String - object - Array - 2-dimensionelt Array - void
Program-klassikere Polling - State-machine - Trykknap - Forkant - Bagkant - Prel
Arduino Arduino til Programmering - C til Arduino - Programmering Shield - Arduino PC-software - Arduino Udviklingsmiljø - Arduino Pin Library - Funktion - Arduino Seriel - Arduino String - Arduino String Split - Arduino StateChangeDetection - setup() - loop() - Compilerdirektiver - Asynkron kommunikation - millis() - micros() - Scratch for Arduino - Send fra Arduino til Excel - [[]] - [[]]
Processing Grafik i Processing‎ - Keyboard i Processing - Mus i Processing‎ - Tid i Processing‎ - Draw() - Setup() - Tal Input til Processing - Syntaksfarvning - Kommunikation fra Arduino til Processing - Kommunikation fra Processing til Arduino
javaScript Javascript input‎ - Javascript output‎ - Javascript strukturer‎ - Javascript syntaks‎ - Tid i javaScript - Objekt‎ - AJAX
Serverprogrammering PHP - MySQL - Task Scheduler - WeMOS
PIC JAL - [[]]
Scratch for Arduino S4A Installation - S4A programmering - S4A undervisningsforløb - S4A begrænsninger
Program Dokumentation Algoritme - Flowchart - Pseudokode - Datastruktur - Dataabstraktion - Pulsplaner - Program-kommentar - Teori - Test - UML