Input button

Fra HTX Arduino
Spring til navigation Spring til søgning

Hvordan anvendes en input button

Hvis man skal have et program til at udføre noget, når brugeren vælger det, så kan et godt middel i javaScript være at sætte in knap ind, med en fornuftig tekst på.

For at lave knappen skal man have et HTML-input tag der kan se ud som følger:

<input type="button" value="Klik for at beregne" onClick="minFunk()">

value="Klik for at beregne" angiver den tekst der kommer til at stå på knappen, altså "Klik for at beregne".

onClick="minFunk()" angiver hvad der skal ske når der trykkes på knappen - her er det en funktion ved navn "minFunk" der kaldes. Man skal huske () efter navnet, og man skal selvfølgelig have oprettet en funktion der hedder sådan.

Resten af HTML-tagget skal se ud som vist, så det kommer til at se ud som vist ved Input Button.

Eksempel på en Input Button, sammen med et Input text felt


Metoden er illustreret i eksemplet herunder, og går ud på at man skal klikke på knappen, for at angive at tallet er indtastet, og når man klikker på knappen, så kaldes en funktion der beder om et tal i en prompt, og viser det i en alert.

<html>
<head>
   <title>input Button</title>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
// javaScript funktioner og variable

function fordoble() {
   var tal = prompt("Indtast et tal : ", 67);
   alert("Du indtastede " + tal + "\nDet dobbelte er " + (tal*2) );
}
</script>
</head>

<body>
<h1>input Button til at aktivere kode</h1>
<p>Der skal indtastes et tal i en prompt, og tallet ganges med 2 og kommer ud i en alert.</p>
<input type="button" value="Klik for at se funktionen" onClick="fordoble();" />
</body>
</html>

Filen med koden kan hentes i en zip-fil

Webcode
JavaScript for - while - do while - for in - løkke - løkker i løkker - if - if-else - else-if - Conditional - Switch - break - continue - Funktion - Return - Returværdi - Rekursion - Sekvens - Javascript strukturer
js Input Checkbox - Dropdown - Form - Input button - Input filter - Input password - Input text - Textarea - submit knap - Option - Prompt - Confirm - Radio button - Select - Input-Tag - Keyboard event
js Output Alert - Document.write - Frameset output - Objekt egenskaber - Objekt output - Text-felt til output - Vindue output - Billed egenskaber - Canvas
js Syntaks Arrays - Betingelse - Identifyer - Variabel - Variabel scope - Type - Sekvens
js Objekt Canvas - Billed egenskaber - Egne objekter - Events - HTML-objekter - Keyboard event - Event-handler - Browser detektering - Preload images - Document Object Model
Tid i JavaScript Date objektet - setTimeout - setInterval
PHP Header - Include